Saturday 26 May 2012

Menipu sekali dua kali tiga kali

Penyakit menipu ni memang susah nak ditangani.Lebih-lebih lagi  kalau dah sebati dengan gen-gen dan sel-sel dalam badan.Siapa tak pernah menipu sepanjang hayat dia aku rasa tak mungkinlah.Ni cerita pasal manusia biasa.Jangan kau kaitkan Nabi pulak.

Aku boleh maafkan bila menipu sekali.Bila dua kali menipu pun aku maafkan. Macam mana pulak kalau 3 4 5 6 7 8 9 100 1000 kali orang menipu walaupun dah diingatkan berkali-kali jangan menipu lagi.Aku tak nak cakap salah mak bapak ajar menipu dari kecik. Sebab menipu tu pilihan sendiri.

Untuk yang dah terbiasa menipu tu aku fikir dia sebenarnya manusia yang ada 2 identiti. Macam cerita Dr. Jekyll & Mr. Hide ( <<< buku sastera masa form 2 kot ) atau mungkin dia adalah "two faces" dalam cerita Batman.Orang yang kuat menipu mungkin pada dasarnya dia sendiri keliru dengan apa yang dia cakap. Dia sendiri tak boleh pastikan yang mana sahih yang mana bukan. Senang cerita, wayar dalam kepala dah putus.
Itu ayat yang paling tepat untuk penipu. Sekian.


NOTAKENING: Penipu selamanya adalah penipu.Tak cayer?

No comments:

Post a Comment